FANDOM

Kijiya merupakan protagonis utama dalam siri Kijiya. Dia ialah seorang pelajar Sekolah 0109, yang mempunyai kuasa pelesit di dalam badannya.

KemunculanSunting

Dia suka memakai baju yang agak lebar dan berseluar tiga suku; berkasut hitam. Rambutnya kelihatan seperti tanduk. Senjata kesukannya adalah Dragon-hammer yang juga boleh digunakan sebagai topeng jika dicabut daripada pemegangnya. Dia juga sering dilihat memakai badana bercorak berwarna hijau di dahinya. Tetapi jika dia berubah menjadi pelesit, badananya akan terpakai dileher.[2] Dia boleh mengubah pelbagai bentuk pelesit mengikut apa yang dimakan atau diserapnya.[3]

PersonalitiSunting

Kijiya merupakan seorang budak yang sangat nakal dalam sebuah kampung yang tidak bernama. Dia sangat suka mencari masalah dan sangat berlagak terhadap sesuatu pencapaian yang dia boleh lakukan. Dia juga suka bergaduh lebih-lebih lagi dengan Ujin.[4] Tetapi dia sebenarnya sangat menjaga keselamatan kawan-kawannya. Contohnya ketika dia membangunkan Laryu, Okra dan Ujin yang hampir tertidur oleh sebab perangkap roh yang cuba memakan mereka ketika mereka melakukan misi terlarang secara senyap-senyap tanpa pengetahuan Cikgu Kuuta.[5][6] Dia juga tidak jujur pada dirinya sendiri apatah lagi mengaku setiap kebaikan yang dibuatnya.[7][6]

Rujukan Sunting

  1. 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 1.6 Bahagian Watak Utama, jilid 1
  2. Komik Kijiya: Bahagian 2jilid 1, halaman 42
  3. Komik Kijiya: Bahagian 2jilid 1, halaman 45 - 46
  6. 6.0 6.1 Komik Kijiya: Bahagian 6jilid 1, halaman 117

Navigasi Sunting

Fon digunakan: 30 Pack Girl Bold
  • Fon ini digunakan secara wajar berdasarkan peraturan yang diberi.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak